2012. október 13., szombat

Almás sütemény keresztanyától


Ezt a receptet Tuci keresztanyámtól lestem el, és bevallom ez a kedvenc almás süteményem. Nem csak azért, mert gyors - már amennyire egy almás süti gyors lehet - hanem azért is, mert nagyon finom, szaftos. Az almát nem kell hozzá megpucolni, csak lereszelni, és nem kell tésztát gyúrni, sodorni. A "tésztához" valót bögrével kell kimérni, de segítségként megmértem, hogy az én bögrémbe mennyi hozzávaló fér.

Hozzávalók (36x26-os tepsihez)
  • 1 bögre búzadara (240g)
  • 1 bögre liszt (200g)
  • 1 bögre cukor (270g)
  • 1 kk. sütőpor
  • 250 g vaj vagy margarin (én Rámát használok)
  • 2,5 kg alma
  • őrölt fahéj

A vajat vagy margarint a fagyasztóba suvasztom, a sütőt 180 fokra melegítem.
A száraz hozzávalókat (kivéve a fahéj) egy nagy tálba mérem, és jól összekeverem.
Az almát megmosom és gyorsan lereszelem, alighanem ez a leghosszabb ideig tartó munkafolyamat, leszámítva persze a sütést.
A jó hidegre hűlt margarinból nagyjából 170g-ot a reszelő nagy lyukú oldalán a tepsibe reszelek. A száraz hozzávalókból úgy 400g-ot egyenletesen a margarinra szórok. Ezt követi a reszelt alma fele, aminek a levét nem nyomom ki. Az almára mehet az őrölt fahéj, ízlés szerint. Én nem szerénykedek vele, mert mi nagyon szeretjük az alma-fahéj kombinációt.
Jöhet a száraz hozzávalókból annyi, hogy mindössze 5 evőkanálnyi maradjon a sütink tetejére. Ezt egyenletesen az almára szórom, majd 60g hideg margarint reszelek rá. Rásimítom a maradék almát, és megszórom fahéjjal. Rákanalazom a maradék lisztes keveréket, majd jöhet a maradék margarin is. Én ezt már nem is reszelem, hanem kézzel egyszerűen a süti tetejére csipkedem. Ha reszelném, több maradna a reszelőn, mint amennyi a sütire jutna.
Mehet a forró sütőbe, ahol nagyjából 70 perc alatt (tűpróbáig) szép barnára sütöm. Ha esetleg nagyon pirulna a teteje, fóliával védem.
A tepsiben hagyom kihűlni, és csak utána szelem fel. Hűtőben, jól záródó dobozban hosszan eltartható.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése