2012. október 30., kedd

Tepertős pogácsa


Néhány évvel ezelőtt kitaláltam, hogy a téli időszakban minden héten pogácsát sütök. Persze nem mindig ugyanazt, hanem újabb és újabb recepteket próbálok ki, amíg megtalálom a számunkra megfelelőt. Olyat, ami nem csak melegen finom, hanem másnap is puha, omlós. Aztán a gondolatot elmosta a munka és az állandó rohanás. Az elmúlt hetekben két különbözőt is sütöttem, ezért arra gondoltam, hogy itt az idő megvalósítani az elképzelésemet. A tegnapi próbálkozásom, Limara "Sajtos pogácsája" frissen nagyon finom volt.
Tepertőset is sütöttem, nem most először, hiszen én nagyon szeretem, de bevallom eddig nem sokszor ettem finomat. Különböző recepteket kipróbáltam már, de mindig csalódnom kellett. Aztán eszembe jutott a "klasszikus" Horváth Ilona szakácskönyv. A végeredmény nem csak az én, hanem az egész család tetszését elnyerte.

Hozzávalók (kb. 50 db pogácsához)
  • 500 g liszt
  • 3 dkg élesztő
  • 1 dl tejföl
  • 2-3 ek. bor
  • 35 dkg darált tepertő
  • 15 dkg vaj vagy margarin (én Rámát használtam)
  • 1 dl langyos tej
  • 1 ek. só
  • 1 teáskanál őrölt bors
  • 1 tojás a pogácsák tetejére

Első lépésként a tepertőt a késes robotgéppel pépesítem. A tejet a kenyérsütő táljába öntöm, majd belemorzsolom az élesztőt. Közben a lisztet egy tálba szitálom, hozzáadom a sót, borsot és jól összekeverem. Belekockázom a hideg margarint, majd kézzel jól elmorzsolom a liszttel. A bort és a tejfölt a felfuttatott élesztőhöz öntöm, majd ráborítom a margarinos vajat. Amíg a gép közepesen kemény tésztát dagaszt, előkészítem a sodrófát és a nyújtódeszkát.
A tésztát lisztezett deszkán vékony téglalappá nyújtom, majd rákenem a tepertőkrémet. Szorosan feltekerem, mint egy rétest. Sodrófával kicsit meglapítom, majd a két végét középre hajtom. Leborítom egy nagy tállal, és 30 percig kelni hagyom. Ezt követően lisztezett deszkán újra kinyújtom, feltekerem, meglapogatom, a végeket behajtogatom, és lefedve 30 percig kelesztem. A tésztát összesen háromszor nyújtjuk ki, 30 perces pihentetéssel.
Végül a tésztát lisztezett deszkán ujjnyi vastagra nyújtom, éles késsel berácsozom, és lisztezett pogácsaszaggatóval kiszaggatom. Én most kb. 3 cm átmérőjűt használtam. A pogácsákat sütőpapírral bélelt tepsire rakosgatom, tetejüket felvert tojással megkenem. További kelesztés nélkül élénk - 200 fokos - sütőben 15-17 perc alatt készre sütöm. Fontos, hogy gyorsan süljenek a pogácsák, mert a lassú tűztől kiszáradnak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése