2012. november 20., kedd

Rakott káposzta


Továbbra is a "diétázzunk, hogy karácsonykor több férjen belénk" akcióm bűvöletében főzőcskézek. És, hogy miért került a rakott káposzta a "diétás" fogások közé? Az alábbiakban kiderül. Hat évvel ezelőtt, amikor jelenlegi cégemhez kerültem, a munkakörömből adódóan a munkaidőm 98%-ában számítógép előtt ültem. A maradék 2%-ban jobb híján a büfé nassolnivalóival szemeztem, amiket aztán a gép előtt ülve, mind be is termeltem. Ennek eredményeként szépen kigömbölyödtem. Annyira fel se tűnt, hogy meghíztam (persze a ruhaméret azért árulkodó volt), mígnem úgy nagyjából egy évvel később készült rólam néhány fénykép. Hát mit mondja, sokkot kaptam. Meg is mértem magam, és 17 plusz kilóval kellett szembesülnöm.
Akkoriban az egyik kolléganőm mesélt egy dietetikusról, aki táplálkozási- és fogyókúrás tanácsadással foglalkozott. Megkerestem Edinát, és nekiveselkedtem a "Kihívásnak". Így, nagybetűvel, mert a cél nem más volt, mint leadni legalább 17 kilót.
Az első heti étrendemben szerepelt a rakott káposzta, és amikor átnéztem a hozzávalókat, egyből az villant az eszembe, hogy Edina kifelejtette a rizst belőle. Mivel mégis csak diétáról volt szó, igen visszafogott mennyiség került a káposztába. Ez annyira bejött a családban, hogy a rakott káposztát azóta is csak így készíthetem. Utólag persze kiderült, hogy Edina nem is felejtette ki a rizst, valójában nem is lett volna szabad használnom. A végeredmény szempontjából azonban teljesen mindegy volt a bakim, rizs ide vagy oda, 5 hónap alatt 20 kg-ot fogytam, amire a mai napig nagyon büszke vagyok.

A következő recept egy felturbózott változat, de azért a diétás hozzávalókat is feltűntetem.

Hozzávalók (4-6 adaghoz)
  • 300 ml (nagyjából 280 g) rizs - diétás változatban, ez 0 g
  • kb. 1 kg szálas káposzta (savanyú)
  • 1,5 kg darált disznóhús
  • 1 közepes fej hagyma
  • olaj
  • 2 db leveskocka - diétás változatban 0 db
  • bors
  • majoránna
  • 2 doboz natúr joghurt
  • 3 doboz kis tejföl - diétás változatban ez is natúr joghurt
  • 6 szép szelet bacon

A rizst ízlés szerinti sóval készre főzöm.
Egy vastag falú lábasban az apróra vágott hagymát nagyjából 6 evőkanál olajon megfonnyasztom. Hozzáadom a darált húst, és magas lángon addig pirítom, amíg szép fehér nem lesz. Ekkor sózom, borsózom. Hozzáadom a majoránnát és a 2 db leveskockát. Felöntöm nagyjából 3 dl vízzel, és fedő alatt, továbbra is erős lángon az egészet összeforralom. Amikor az egész felforrt, takarékra veszem a lángot, és puhára párolom a húst. Ez jó harminc perc. Amikor a hús már majdnem kész van, leveszem a fedőt és zsírjára sütöm. Ha szükséges még sózom, borsózom.
Közben egy másik lábosba 2 evőkanál olajjal, 2 dl vízzel és némi borssal fedő alatt puhára párolom a káposztát. Amikor már majdnem puha, fedő nélkül elpárologtatom a vizet róla, de arra ügyelek, hogy ne piruljon le.
A sütőt 200 fokra melegítem. A joghurtot összekeverem a tejföllel.
Egy nagyméretű hőálló tál aljába 1-2 evőkanálnyi olajat löttyintek, majd az egész rizst a tálba kanalazom. Finoman lelapogatom. Jöhet a darált hús fele, amire a szálas káposzta fele kerül. Következő lépésként a joghurt-tejföl keverék felét, a káposztára simítom. Jön a következő réteg: a maradék hús-káposzta-joghurt. A tetejét meglocsolom egy ki olajjal, majd ráhelyezem a 6 szelet bacont. Fóliát rá, és máris mehet a sütőbe, nagyjából 25 percre. A 25 perc leteltével eltávolítom a fóliát, és addig sütöm, amíg a káposzta teteje itt-ott pirulni nem kezd.
Mint minden káposztás étel, ez is másnaposan, újramelegítve lesz az igazi.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése