2013. január 2., szerda

Kaszinótojás


Igazi party klasszikus, ami nélkül nálunk nem múlhat el a Szilveszter. A férjem nagy kedvence, amit ha akarnék, se mellőzhetnék e jeles napon. Én azt a változatot készítem, amit édesanyámtól tanultam, de másmilyent nem is nagyon tudnék, hiszen mást soha nem is kóstoltam. Ennek oka az, hogy nem szeretem a bolti majonézt, csak a házi készítésűt. Házi készítésűből viszont csak azt eszem meg, amit én az édesanyám vagy a nővérem készítünk. Mi hárman pedig szinte egyformán készítjük a kaszinótojást, és ezzel be is zárult a kör.
Én úgy szeretem a kaszinótojást, ha jó szaftos, sok rajta a tartármártás. Így annyira nem gusztusos, de - noha számomra is fontos a látvány- ennél a fogásnál a szemek helyett inkább az ízlelőbimbókat kényeztetem. 
 
Hozzávalók (kb. 4 fő részére)

· 10 tojás
· 1 doboz sertésmájkrém (62 g)
· 30 g puha vaj
· egy csokor petrezselyemzöld (finomra aprítva)
· 1 tk. mustár
· 1/2 tk. csípős piros arany
· 4 ek. tartármártás
·
· bors

Hozzávalók - tartármártás
 
· 3 friss, tanyasi tojás sárgája
· kb. 2,5 dl olaj
· 1 tk. + 2 tk. mustár
· 1/2 doboz kis tejföl
·
· bors

Amikor majonézt készítek, vagy tojást főzök, igyekszem szobahőmérsékletű tojásokat használni. Ezért (amennyiben eszembe jut) a tojásokat nagyjából egy órával a munkafolyamatok előtt kiveszem a hűtőből. Ha ez elmaradna, akkor meleg vízbe áztatom őket.
A majonéznél különösen fontos, hogy valamennyi hozzávaló azonos hőmérsékletű legyen. Ellenkező esetben igen gyakori, hogy szétesik a majonéz.
Mivel nyers tojásokat használunk, nagyon figyeljünk arra, hogy a tojás friss legyen, és megbízható helyről származzon. Én szerencsére nem kell izguljak a tojás minősége miatt. Évek óta a győri Vásárcsarnokban veszem őket, Józsi gazdától. Eddig még soha nem volt gondom velük. Akinek viszont nincs ilyen szerencséje, mindenképpen szalmonella ellen kezelt tojást használjon.
A kaszinótojáshoz használt tojásokat felteszem főni. Az a mondás járja, hogy ha a főzővízbe kiskanálnyi sót teszünk, akkor könnyebb megpucolni a tojásokat. Erről én nem vagyok száz százalékig meggyőződve, de mindig lelkesen megsózom a vizet. Aztán vagy sikerül szépen megpucolni a tojást, vagy nem.
Miközben a tojás fő, elkészítem a majonézt, majd a tartármártást.
Egyesével megtöröm a három tojást, és a sárgákat egy tálba teszem. A fehérjéket érdemes félretenni, és később sajtgolyónak vagy csokis keksznek elhasználni (a recepteket később szállítom).
A sárgákhoz keverek 1 tk. azonos hőmérsékletű mustárt, és kézi turmixszal összekeverem őket. Ezután egészen lassan, először evőkanálnyi mennyiségekkel indítva, elkezdem a tojásokhoz adagolni az olajat. Csak azt követően jöhet a következő adagnyi olaj, ha az előzőt már felvették a tojások. Onnan tudom, hogy a majonézem jó, és nem esett szét, hogy a keverékem elkezd krémesedni, keményedni és gyarapodni. Amikor már láthatóan jó úton haladunk, emelhetjük a hozzáadott olaj mennyiségét, de óvatosan. A majonéz furfangos étel, bármikor széteshet.
A szétesett majonéz állaga folyós, és a tojássárgája külön válik az olajtól. Ha a majonéz szétesett, de még szerencsénk van, akkor egy újabb tojássárgája vagy egy kicsi hideg víz hozzáadásával sikerül még megmenteni. Amennyiben nem, akkor sajnos kuka és jöhet egy újabb próbálkozás.
Az elkészült majonézt sózom, borsozom, majd kanalanként hozzáadom a tejfölt és a 2 tk. mustárt. A sózásnál érdemes arra is figyelni, hogy a tejföl és a mustár is sósít az ételen. Én kóstolgatni szoktam, máshogy nem tudom eldönteni, hogy mikor lesz tökéletes a tartármártásom.
A közben megfőtt tojásokra hideg vizet engedek, és amikor kicsit meghűltek megpucolom őket. Deszkára teszem, majd hosszában megfelezem őket. Óvatosan kiveszem a tojás sárgákat, amiket egy tálba teszek. Villával összetördelem őket, és jöhet az összes többi hozzávaló (a finomra aprított petrezselyemzöldből 1 teáskanálnyit félreteszek). Kézi turmixszal krémesre keverem. Megkóstolom, és amennyiben szükséges még ízesítem sóval, borssal vagy piros arannyal.
A kész tartármártásból néhány kanálnyit elsimítok annak a tálnak vagy tálcának az alján, amire később a kaszinótojások kerülnek. A kész krémet kiskanál segítségével visszakanalazom a tojásfehérjékbe, majd a tálba helyezem őket. Amennyiben a töltelékes felükkel felfelé szeretnénk (én nem szoktam, mert nem szeretem, ha megszárad a töltelék) akkor érdemes kiskanál helyett nyomózsákot és csillagkinyomót használni a töltelék visszatöltéséhez. Így sokkal formásabbak lesznek a tojásaink.
Miután az összes tojás tálcára kerül, rájuk simítom a maradék tartármártást és az egészet megszórom a félre tett petrezselyemzölddel.

A tojásokat fogyasztásig a hűtőben tárolom. Hideg sülttel és kenyérrel kínálom őket.

 



1 megjegyzés:

  1. Köszönöm Tünde a receptet. Kipróbáltam és valami fantasztikus lett.

    VálaszTörlés