2013. január 25., péntek

Tárkonyos bárányleves


Már többször is említettem, hogy a családunkban a bárány nagy megbecsülésnek örvend. Nem csak sültnek, hanem levesnek is szívesen készítem. Otthonról két receptet hoztam: tárkonyos báránylevest és sóskalevest bárányhússal (utóbbi receptjét később pótolom), amiket nagy örömömre nem csak a "levestagadó" párom, hanem a mi kilenc hónapos tündérkénk, Emese is szívesen kanalaz. Nincs is ennél jobb érzés egy háziasszonynak, olyat főzni, ami a család apraja-nagyjának kedvére való. Nem igaz?
Mivel én szívesen spórolok az elkészítési idővel, újra előkaptam a Tefal Clipso kuktámat, de természetesen lábosban is elkészíthető ételről van szó.

Hozzávalók (kb. 6 - 7 liter vízzel számolva)
  • kb. 1,4 kg bárányhús (tetszés szerinti rész, én most lábszárat és combról lefaragott apróhúst használtam)
  • 3/4 bögre rizs (kb.150-200g)
  • púpozott evőkanál tárkony (télire eltett változat)
  • 2 + 2 ek. 20%-os ecet
  • 2-3 ek. olaj
  • pirospaprika
  • vegeta

Akármennyire is szeretem a báránynak az ízét, a leveseknél mindig finomítok rajta. Ehhez egy nagy lábosban két evőkanál ecettel vizet forralok, annyit, ami bőséggel ellepi a húst. Amikor zubogva forr, belehelyezem a húst, és forrástól számítva 2-3 percig főzöm. Az idő letelte után leöntöm a vizet és meleg vízzel átmosom a húst.
A kuktába 2-3 evőkanál olajat öntök. Felmelegítem és beleszórom a tetszés szerinti pirospaprikát (én púpozott evőkanálnyit használok). Amint a paprika elolvad, azonnal felöntöm vízzel, nehogy megégjen. A vízbe helyezem a húst, a felaprított tárkony háromnegyedét, majd sózom, vegetázom. Lezárom a kuktát (persze arra figyelek, hogy a maximálisan megengedett vízmennyiséget ne lépjem túl), és forrástól számítva nagyjából 35 percig főzöm a levest. Ha lábost használunk, akkor addig főzzük, amíg a hús szinte teljesen megpuhul.
Az idő letelte után eltávolítom a kukta tetejét, és forró vízzel pótolom a hiányzó víz mennyiségét. Újra felforralom, és ekkor öntöm bele a rizst. Némi főzés után jöhet a kóstolás, ekkor szoktam untánsózni is, amennyiben szükséges. A főzés utolsó perceiben adom a két evőkanál ecetet és a maradék tárkonyt a leveshez. Akkor vagyunk kész, ha a rizs puhára főtt.
Tejföllel kínálom.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése