2013. január 14., hétfő

Vajkaramell Rachel Allentől


Imádom a karamellt. Mindegy, hogy vaj- vagy tejkaramell, meleg öntet, vagy éppen "szilárd" rágcsálnivaló. Ezért határozottan örültem, amikor két nagyszerű receptet is találtam: egyet Rachel Allen könyvében (A család kedvencei), egy másikat pedig Nigella Lawson expressz finomságai között. Utóbbi talán közelebb áll a szívemhez, valószínű azért, mert ezt készítettem először, és az íze mélyen az ízlelőbimbóimba ívódott.
És mi az előnye ezeknek az önteteknek? Természetesen a hosszú eltarthatóság. Üvegbe öntve (széles nyakú dunsztosüveg), és hűtőben tárolva hosszú hetekig biztosíthatjuk magunknak a nassolnivalót, vagy váratlan vendégek esetén egy nagyszerű desszertet. Nem is kell hozzá más, csak egy kis jégkrém, vagy gyümölcs. És ha a fagyis változatot extrázni akarjuk? Pirítsunk egy kis szeletelt mandulát a tetejére, ami tökéletesen összehangolja a három különböző textúrájú finomságot.
Sajnos azonban van némi nehézség is a receptben. Nem az elkészítés, mert az pofonegyszerű, hanem a hozzávalók beszerzése. Barna nádcukrot és golden syrupot ugyanis nem lehet minden bokorban találni. Győrieknek a BIO ABC-t tudom ajánlani (sajnos elég drága), de érdemes a webáruházak (pl. Culinaris) kínálatát is megnézni. Főleg, ha több mindent rendelünk, és a postaköltség eloszlik a termékek között.

Hozzávalók (kb. 3/4 liter öntethez)
  • 100 g vaj
  • 175 g barna nádcukor
  • 100 g kristálycukor
  • 275 g golden syrup
  • 250 ml tejszín
  • 1/2 tk vaníliakivonat

A hozzávalókat lábosba tesszük, és rendszeres kevergetés mellett nagyjából 4-5 perc alatt simára forraljuk.
Egy pohárba néhány gombóc fagyit helyezünk és még azon melegében rácsorgatjuk a szószt. Amennyiben kedvünk tartja, néhány karika banánt vagy mandaringerezdet is a fagyi alá csempészhetünk, na meg a pirított mandulát se felejtsük.
Ha nincs otthon fagyi, akkor öntsünk egy tálkába némi karamellt és hagyjuk langyosra hűlni. Közben pucoljunk meg némi gyümölcsöt és vágjuk falatnyi darabokra. Mire elkészülünk, a karamell fondünk is tökéletes állagú lesz, lehet mártogatni.
A megmaradt szószt még melegen öntsük üvegbe, és ha langyosra hűlt, mehet is a hűtőbe.



5 megjegyzés:

  1. Köszi az infót Golden syrup ügyben! Nekem ami még hiányzik az a konzerv sűrített tej, amit ha konzervestől 2-3 órán át vízben főzünk nagyon-nagyon finom karamell készül belőle (lehet hogy már ismered ezt az eljárást) és már készülhet is pl. a Twix csokoládé :)

    VálaszTörlés
  2. Szió,
    Konzerv sűrített tejet még én sem találtam. Legalábbis "normális" boltban nem. Viszont a culinaris.hu-n lehet rendelni.
    A módszerről amit írtál már olvastam, de próbálni még nem próbáltam.
    Viszont találtam egy nagyon jó kis infót róla ill. a tubusos sűrített tejes megoldásról itt: http://www.gyakorikerdesek.hu/etelek-italok__konyhai-praktikak__990509-hol-lehet-suritett-tej-konzervet-szerezni - 10/15-ös hozzászólás.
    Egy adagot már fel is raktam főni, hamarosan jelentkezek a végeredménnyel.

    VálaszTörlés
  3. A tegnapi mutatvány sajnos nem sikerült. Ennek több oka is volt:
    1,az én tökéletesen záródó dunsztosüvegem nem zárt olyan tökéletesen
    2,ünnepi ebédre voltunk hivatalosak, és elnéztem az időt, így nem maradt három óra a főzésre.
    Biztos, hogy a hét folyamán megismétlem a műveletet. Addig is egy tökéletes leírás a módszerhez:
    http://tucsokbogar.blogspot.hu/2011/03/karamell-krem-tubusos-suritett-tejbol.html#!/2011/03/karamell-krem-tubusos-suritett-tejbol.html

    VálaszTörlés
  4. Szia! Tücsökbogár receptjét ismerem :) A kinti nagy Tesco-ban volt egy orosz bolt, ott lehetett konzerv sűrített tejet kapni, vettem is párat, de nem gondoltam volna, hogy hamar bezár (gondolom nem volt vásárló), pedig jó áru volt, jó áron. Volt kész karamell krém is, volt kakaós sűrített tej és persze sima (400g kiszerelésben), mindez 450-600 ft-os áron, ami nem rossz. Én most tubusos sűrített tejet vásároltam a Lidl-ben, épp akciós volt.
    Találtam egy külföldi oldalon sűrített tej receptet, a héten ki fogom próbálni és ha gondolod, akkor leírom a receptet.

    VálaszTörlés
  5. Szia. Azt az orosz boltot én is szerettem.A barátainkkal orosz estet tartottunk, ott vásároltam be hozzá.Nagyon jó termékeik voltak.
    Ma újra megcsináltam a tubusos verziót. Most jó lett, de nekem annyira nem jön be az íze. Kíváncsi vagyok, hogy mihez tudom elhasználni. Lehet megpróbálom a Marlenkát.
    Mindenképpen küld el kérlek a sűrített tej receptet.

    VálaszTörlés