2013. február 4., hétfő

Banánkenyér


Banánkenyérről először Jamie Oliver-től hallottam. A Pucér szakács könyvében van egy recept, ami mindig is izgatta a fantáziámat. Valamikor évekkel ezelőtt elkészítettem, de aztán feledésbe merült. Leginkább azért, mert a banánnak ritkán volt ideje megbarnulni nálunk, ahhoz túlságosan szeretem.
Aztán néhány hónappal ezelőtt Melinda, az USA-ban élő, volt általános iskolás osztálytársnőm említett nekem egy nagyszerű banános kalácsot, ami náluk igazi családi kedvenc. Nem én lennék én, ha nem kértem volna el a receptet. Pár hete meg is kaptam, kipróbáltam, és egy igazán finom, zamatos banánkenyér kerekedett belőle. Ráadásul manapság elég sok banán megmarad nálunk, hiszen Emese baba csak azt hajlandó enni, így mindig, mindenkitől azt kapunk. Amikor néhány darab megbarnul, nincs mese, muszáj banánkenyeret sütni.
Igazi kalóriabomba, de nem számít. Imádom reggelire - vajjal megkenve, tízórainak csak úgy magában, sőt még a délutáni tea mellé is. És ha hagyom magam elcsábítani, még az ebéd utáni kávéhoz is elnassolok egy szeletet.

Hozzávalók (1 király formához - kb. 20x12-es forma)
  • 250 g finomliszt
  • 1/2 tk. só
  • 1,5 tk. őrölt fahéj
  • 100 g durvára aprított dió (elhagyható)
  • 2 egész tojás
  • 1 dl étolaj
  • 200 g kristálycukor
  • 1 tk. vanília kivonat
  • 4 közepes banán (vagy 3 nagy, vagy 5 kicsi)

A sütőt 180 fokra előmelegítem, és sütőpapírt helyezek a sütőformámba.
A száraz hozzávalókat tálba mérem és elkeverem. A tojásokat összekeverem az étolajjal, cukorral és vaníliával. Nem kell mixert ragadni, tökéletesen megteszi a jó öreg fakanál is. Csak néhány keverésről van szó, nem kell túlzásba esni.
A banánokat megszabadítom a héjuktól, és villa vagy krumplitörő segítségével pépesítem őket. Nem baj, ha esetleg darabos, annál finomabb lesz a végeredmény.
A banánt a tojásos keverékhez adom, összekeverem, majd jöhetnek a száraz hozzávalók is. Továbbra is fakanállal dolgozva összekeverem a hozzávalókat. Nem kell sima legyen a tészta, elég ha egyneművé keveredik.
A tésztát a formába öntöm, majd a sütő rácsán bő 1 óra, de inkább 1 óra 10 perc alatt készre sütöm.
Biztos, hogy a teteje egy idő után túlságosan barnulni kezd (ez nálam kb. 50 perc után történik meg), ekkor fóliát borítok rá, amit csak az utolsó 3-4 percben veszek le.
Nem mondhatom, hogy tűpróbáig sütöm, mert akármennyi időt süthetem, a tű mindig egy kicsit ragacsos, tapadós érzetű marad. Nem kell megijedni, ettől még jó a sütemény.
Gond akkor van, ha a tészta vastagon a tűn marad (velem is megtörtént - valószínű túl nagyok voltak a banánok), akkor fólia alatt tovább sütjük a süteményt, amíg el nem készül.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése