2013. június 22., szombat

"Csupa-csocsi" torta


A június egy jó hónap. Ekkor ünnepeljük a férjem név- és születésnapját valamint az én névnapomat is. Ilyenkor én is dőzsölhetek, hiszen egyik buli követi a másikat, és így nyugodtan elkészíthetem az egyik kedvencemet, ezt a fantasztikus csokoládétortát, ami Stahl Juditnál halálos csokitorta néven szerepel, de apósomnak köszönhetően nálunk csak csupa-csocsiként fut. Azért csak ilyenkor, mert a férjem nem szereti a csokoládét, és én nem szívesen készítek olyant, amit ő nem szeret. De ilyenkor mindig két torta készül, hogy ő is kedvére csemegézhessen.
A receptet egy az egyben vettem át Stahl Judittól, és önmagamtól eltérően semmit nem változtattam rajta. Azért nem, mert nincs mit, így tökéletes, ahogy van.

Hozzávalók (24 cm-s tortaformához)
  • 10 dkg mandula, mogyoró vagy dió (én mandulával szeretem a legjobban)
  • 35 dkg jó minőségű étcsokoládé (én vegyesen Bocit és Heidi használok)
  • 15 dkg vaj
  • 2 ek tejszín
  • 20 dkg cukor
  • 1 vaníliarúd (vagy 1 bő tk eszencia)
  • 1 csipet só
  • 2 ek tej
  • 5 tojás
  • 1 ek jó minőségű, cukrozatlan kakaó
  • kevés vaj, és kakaópor a tortaformához

Máz
  • 10 dkg étcsokoládé (jó minőségű)
  • 4 dkg vaj
  • 1 ek rum (a gyerekek miatt én aromát használok)

A sütőt 150 fokra melegítem. A 24 cm-es tortaformámat kivajazom, az aljába sütőpapírt helyezek, majd azt is kivajazom. Teaszűrő segítségével vékonyan beszórom kakaóporral, majd félreteszem.
A mandulát (vagy amit éppen használok) serpenyőben illatosra pirítom, lehűtőm, majd durvára őrölöm.
A csokit összetördelem, és a vajjal meg a tejszínnel gőz fölött megolvasztom. Mármint, ha nagyon recept szerint dolgozok. De néha szeretek csalni, így a gőzt elhagyom, és folyamatos kevergetés mellett, közepes lángon olvasztom meg a csokoládét.
Langyosra hűtöm.
Addig a cukrot, vaníliát, sót, tejet és a tojásokat robotgéppel habosra keverem. Akkor jó, ha nagyjából a duplájára nő a térfogata. Ekkor óvatosan hozzácsorgatom a langyos csokoládét, teaszűrőn át hozzászitálom a kakaót, és az egészet jól összedolgozom. Utolsó lépésként fakanálra váltok, és a masszához keverem a darált mandulát vagy diót. A mogyorót nem említem, mert azt nem szívesen használok. Túl erőteljesnek érzem az ízét, nem akarom elnyomni a csokoládét vele.
A kész tésztát átkanalazom a tortaformába, majd a sütő alsó - legfeljebb középső - rácsán kerek 45 perc alatt készre sütöm. Tovább nem sütöm, még akkor sem, ha a beszúrt tű vagy fogpiszkáló még ragacsos. Ennél hosszabb sütési idő esetén a tortán túlsülne és kiszáradna, azt pedig nem akarom.
A formában hagyom kihűlni, majd késsel óvatosan körbevágom, és kifordítom egy nagy tálra. Lehúzom róla a sütőpapírt, és egy éjszakára mehet is a hűtőbe.
Másnap jöhet a gyors máz. Ezzel csak annyi a dolgom, hogy a hozzávalókat gőz fölött (vagy éppen anélkül) kevergetve összeolvasztom, és langyosra hűtöm. A langyos mázat a hideg tortára kenem, majd további 1 órára (ez a minimum idő, természetesen az se baj, ha tovább marad a torta a hidegben) visszateszem a hűtőbe.
Fogyasztás előtt jó 20 perccel kikapom a tortát a hűtőből. Ennyi idő kell ahhoz, hogy szobahőmérsékletre melegedjen, mert mint minden csokoládés édesség, ez a torta is úgy a legfinomabb.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése