2013. szeptember 14., szombat

Barna kenyér


Régebben többféle kenyérrel is kísérleteztem, de aztán rátaláltam Limara pékségére, ahol annyi fantasztikusan finom kenyérrecept található, hogy inkább azokat sütögetem. Ez a barna kenyér viszont az én saját receptem. Annyira megszerettük, hogy más teljes kiőrlésű kenyérrel nem is szoktam próbálkozni. A lehetőségek tárháza így is hatalmas, hiszen a liszteket és a belevalókat is lehet variálni. Lehet furának tűnik, hogy a teljes lisztállománynak mindössze 1/3-a teljes kiőrlésű, de ezt a dietetikusom ajánlotta. Így a kenyér íze még határozottan kellemes, és egészségügyi szempontból sincs jelentős eltérés a fele-fele liszt-arányú kenyérhez képest.

Hozzávalók
  • 200 g búza fehérliszt
  • 200 g világos vagy fehér rozsliszt
  • 200 g teljes kiőrlésű liszt (most graham lisztet használtam, de bármilyen más is jó)
  • 15 g friss élesztő v. 7 g porélesztő
  • 1 ek só
  • 1 tk cukor
  • 2 ek burgonyapehely
  • 1 csipet aszkorbinsav
  • 2-3 marék tetszés szerinti mag: len-, napraforgó-, tök- vagy éppen szezámmag
  • 310 ml langyos víz
  • 75 ml étolaj
  • kevés olaj és fehérliszt a forma kikenéséhez

Kimérem a száraz hozzávalókat, és cukor kivételével jól összekeverem. A kenyérsütő gép táljába morzsolom az élesztőt, rászórom a cukrot és hozzáöntöm a langyos vizet. Kicsit hagyom, hadd fusson fel az élesztő. Amikor ez megtörténik a tál egyik sarkába öntöm az olajat, és egyből rászórom a száraz hozzávalókat. Elindítom a gépet, és bedagasztatom a kenyeret - közben azért ránézek, hiszen a víz mennyisége nem szentírás. Egy viszonylag kemény, ugyanakkor kicsit ragadós tésztát kell kapnunk. Nem azt mondom, hogy ragadjon a kezünkhöz, de amikor hozzáérek mindig azt hiszem, hogy na ez most ragadni fog, de aztán mégse.
Amikor a gép elkészül a dagasztással kézzel jól átgyúrom a tésztámat, és konyharuhával letakarva, langyos helyen hagyom duplájára kelni.
Barna kenyérből soha nem sütök cipót. Jobban szeretem a formakenyeret, ezért vékonyan kiolajozom és kilisztezem a király formámat. A duplájára kelt tésztát még egyszer jól átgyúrom, és királyforma hosszúságú hengerré formázom. Éles késsel bevagdosom, és a formába teszem. Nagyjából 20 percig tovább kelesztem, közben a sütőt 200 fokra melegítem.
A kenyerem a sütő középső rácsára csúsztatom, és 10 percig 200 fokon sütöm. Ekkor a hőmérsékletet visszaveszem 180 fokra, és további 35-40 perc alatt készre sütöm a kenyeret. Az én sütőmben a kenyérke teteje elég hamar pirulni kezd, ezért nagyjából a hőfok visszaállításával egy időben alufóliával letakarom, nehogy megégjen.
A kenyér akkor van kész, ha a formából kiborítva az alja kopogtatásra szépen kong. Amennyiben ez nem történik meg, nem esek kétségbe. Visszateszem a formába, és még sütöm néhány percig.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése