2014. március 2., vasárnap

Gyors mákos pite


Alighanem múlt vasárnap történt, hogy a férjem Stahl Judit főzőműsorára kattintott. Már nagyon a végén járt az adás, csak annyit láttunk, hogy extra mákos kosárkák készültek. Meg is kívántunk egy jó kis mákos süteményt, sok-sok mákkal és kevés tésztával. Gubát nem akartam, mert az most nem tűnt elég mákosnak, így gyorsan belestem a kamrába-fagyasztóba hozzávalókért.
Leveles tészta mindig van a fagyasztóban, mert nagyon jól lehet hasznosítani, a mák meg a kamránk állandó lakója.
Régen magam készítettem a leveles tésztát, de valójában nem éri meg a fáradtságot. Sok munkával jár, és többe is kerül, mint a boltban vehető fagyasztott testvérkéi.
Ezen kívül Eric Lanlard mestercukrász szerint baj van annak a fejében, aki maga készíti a leveles tésztát. Merek én ellentmondani neki?

Hozzávalók
  • 500 g leveles tészta
  • 200 g darált mák
  • 150 g cukor (nekem ez túl sok volt - 120 g-mal is beértem volna, de a férjem és édesapám édesen szereti a süteményt)
  • 1,5 dl tej
  • 1 nagy citrom reszelt héja
  • 10 dkg mazsola
  • 2 ek. baracklekvár
  • 1 tojás a kenéshez
  • kevés vaj a sütőtál kikenéséhez

A leveles tésztát (amennyiben fagyasztott) előveszem, és szobahőmérsékleten hagyom kiolvadni. Amennyiben hűtött, vagy éppen saját készítésű tésztát használunk, akkor az előző lépés természetesen kimarad.
A sütőt 200 fokra előmelegítem. A pités tálat (kb. 20cm átmérőjű) vékonyan kivajazom.
A mákot, cukrot, mazsolát és a reszelt citromhéjat egy lábosba öntöm, majd hozzájuk keverem a tejet. Néha megkeverve (nehogy leégjen) 2-3 percig főzöm a "krémet". Közben a leveles tésztát vékony téglalapra (kb. 4-5mm) nyújtom, és a sütőtálba emelem. A szélek szépen túllógnak. Ezeket éles konyhai ollóval levágom úgy, hogy nagyjából 1 cm túllógás megmaradjon. A leeső darabokat nem dobom el, hanem vékony csíkokat vágok belőlük (nem mindig sikerülnek egyformára, tökéletesre - ahogy az a képen is látszik, de így is finom volt a süti), amiket később rácsozásra felhasználok.
A baracklekvárt a tésztára kenem. Erre halmozom a mákos krémet, amit szépen elsimítok. A levágott tésztaszélekkel rácsot készítek a pitére. Ekkor hajtogatom rá a lelógó tésztát a krémre úgy, hogy két ujjammal összecsippentem és kicsit megnyomom. Így haladok körbe.
A tojást kicsit felverem, és megkenem vele a tésztát. Mehet a sütőbe, melynek hőfokát visszaveszem 180 fokra.
35-40 perc alatt készre sütöm a pitét (ha nagyon pirulna alufóliával védem).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése