2014. október 11., szombat

Pörkölt


Pörköltet főzni egyszerű. Jó pörköltet főzni már nehezebb. Nem azért mert extrém bonyolult lenne, hanem azért mert valakitől meg kell tanulni. Olyantól, aki olyannak főzi, amilyennek a pörköltnek lennie kell: puhának, omlósnak, de a hús mégis kocka marad. Szaftosnak, de nem túlságosan szaftosnak. Sűrűnek, de nem túl sűrűnek, mert azért kell a szaft, amit tunkolni lehet. És semmiképpen nem vizesnek, löttyösnek, mert az nem pörkölt.
Nekem szerencsém van, mert megfigyelhettem hogyan készül a jó pörkölt. És nagyon büszke vagyok magamra, mert legyen az csirke, disznó vagy éppen marha, még egyszer sem vallottam szégyent vele.
Ebben a receptben disznóhúst használok, mert az a kedvencem, de a marhahúsos és a csirkehúsos változat is ugyanígy készül, csak a főzési idő más.

Hozzávalók (4-5 fő részére)

  • 1 kg lapocka 
  • 100-120 g disznózsír
  • 2 fej (kb. 160 g - megpucolva) hagyma
  • 3-4 ek. lecsóalap (ha nincs akkor 1-1,5 paprika vékonyan felszelve)
  • 1 paradicsom felkockázva, de nem történik semmi, ha esetleg kimarad
  • 2-3 tk. őrölt pirospaprika
  • 1 tk, morzsolt oregánó (ez az én titkos hozzávalóm)
  • 1 tk. vegeta
  • 1/2 - 3/4 őrölt kömény
  • bors, só ízlés szerint (utóbbinál figyeljünk, ha télire eltett, sózott lecsóalapot használunk)

A felaprított hagymát a zsíron, közepes lángon elkezdem megpárolni. Amikor már kezd üvegesedni, akkor hozzáadom a lecsóalapot (vagy felszelt paprikát) és a paradicsomot. Amikor kicsit összeesik, jöhet a kockára vágott hús, amit magas lángon hagyok addig rotyogni, amíg ki nem fehéredik. Ekkor az edényt leveszem a lángról és rászórom a pirospaprikát, amit gyorsan elkeverek. Jön a maradék fűszer és kb. 2 dl meleg víz. Előfordulhat, hogy ez sok, főleg a csirkénél, mert az hamarabb megfő, de nem baj, hiszen Emese baba miatt amúgy is puhábbra szoktam főzni a pörköltöt, mint szokás.
A hozzávalókat fedő alatt gyorsan felforralom, majd takarékra veszem a lángot és hagyom, hadd puhuljon az a husi.
Néha megkeverem, megkóstolom. Ha esetleg sótlan lenne, akkor sem sietem el a sózást, mert a végére annyira elpárolog a víz, hogy lehet, már nem is lesz szükség további sózásra. Ha túl sós lenne - mert ilyen is előfordul, akkor gyorsan megpucolok 1-2 krumplit, és egészbe belefőzöm a pörköltbe. A krumpli jól magába szívja a sót, és lesz egy finom pörköltem. 
Amikor már a hús félig megpuhult leveszem a fedőt és nélküle főzöm tovább az ételt. Ha a víz túl hamar elfőne, akkor fél decinként pótolom, és minden pótlás előtt megvárom, hogy elfőjön. Ezt addig folytatom, amíg a pörkölt el nem készül.
Az utolsó 15-20 percben, már nagyon óvatosan keverem a pörit, mert nem szeretném, hogy a puhára főtt hús szétessen. 
Emese és a férjem nokilval, tésztával, én krumplipürével szeretem. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése