2015. január 25., vasárnap

Almás-mákos csiga


Nem vagyok egyszerű helyzetben, amikor sütni szeretnék. Mert hát nem mindig süthetem azt, amit én kívánok, hanem a családra is tekintettel kell lennem. Ezért elég gyakran felteszem az ominózus, mit süssek ma kérdést. Csenge, a kicsi egy évesem vigyorogva néz rám, de tőle alapból nem is várok választ, hiszen még nem beszél. Emese, az én tündéri majd háromévesem hosszú gondolkozás után kiböki: egy valamit. Na de mit? - kérdem én. Hát egy valamit, jön a válasz. Reménykedve fordulok a férjemhez, habár már előre tudom, hogy felesleges a kérdés, mert úgyis "mákosat" lesz a válasz. Legutóbb viszont nagyon készült az én Petikém. Még a receptet is kikereste nekem az interneten, habár azt nem szeretném tudni, hogy mit keresett ő a Dívány oldalon. (Remélem nekem valami meglepetést).

A recept itt megtalálható:
http://divany.hu/alapkonyha/2014/10/24/penteki_suti_almas-makos_csiga/

Picikét természetesen módosítottam rajta, mert én az erőteljesebb ízeket jobban kedvelem, de tényleg csak picikét. Illetve a tetejét nem rumos-cukorral, hanem csak víz-cukor-vanília keverékkel fényesítettem, mert hát a gyerekek is ettek a csigákból. (Valójában nem szeretem a rum ízét, de ez maradjon az én titkom.)

Hozzávalók tészta
  • 200 g túró (villával áttörve)
  • 6 evőkanál tej
  • 1 tojás
  • 1/2 dl étolaj
  • 100 g cukor
  • 1 vaníliás cukor
  • csipet só
  • 400 g liszt
  • 1 sütőpor 

Hozzávalók töltelék
  • 6 szép alma
  • 50 g cukor
  • 1 citrom reszelt héja
  • 1 kávéskanál őrölt fahéj
  • 2,5 dl víz
  • 70 g puha vaj
  • 2 evőkanál méz
  • 1 tojás

Az almás-mákos töltelékkel kezdek, mert annak hűlnie kell. Ehhez az almákat megpucolom, negyedelem, kicsumázom. Az almagerezdeket keresztben vékony szeletekre vágom.
A vizet a cukorral, a fele reszelt citromhéjjal és a fahéjjal felforralom. Amikor már forr hozzáadom a felszeletelt almát, és bő két perc alatt (egy-két keverés nem árt neki) megpárolom. A megpuhult almát leszűröm, a vízből 1,5 dl-t felfogok. Ebben a vízben főzöm fel a mákot. Nem baj, ha kicsit sűrűbbre forraljuk, mert amúgy is nagyon puha lesz a töltelékünk.
A felforralt mákot is hűlni teszem. 

A sütőt 200 fokra melegítem, a használni kívánt két tepsimbe sütőpapírt helyezek.

Elkezdem összegyúrni a tésztát, amihez először is villával áttöröm a túrót. Ehhez keverem a tejet, tojást, cukrot, vaníliás cukrot és az olajat. A lisztet összekeverem a csipet sóval és a sütőporral, majd a túrós keverékhez öntöm. Egynemű tésztát gyúrok, ami már használható is.

Ekkora már a mákunk is kihűlt. Hozzákeverem a puha vajat, a mézet, az egy tojást, és a megmaradt fél citrom reszelt héját. 

A tésztát lisztezett deszkán vékony (kb. 35x40cm) lappá nyújtom. Rákenem a mákos keveréket. Erre rakom a puha, kihűlt almaszeleteket. A tésztát, mint a rétest szorosan feltekerem, és éles késsel bő centis csigákra vágom. 

A tepsikbe ügyeskedem őket, és egyáltalán nem esek kétségbe, ha a puha töltelék miatt kézzel itt-ott rá kell segítenem a csiga formára. 
A forró sütőben 12-15 perc alatt készre sütöm.

Közben 2 evőkanál porcukrot 2-3 evőkanál vízzel és egy löket vaníliaaromával elkeverek. A sütőből kivett, még forró csigákat ezzel a kencével gyorsan átfényezem. Ehhez kenőecsetet használok. 

Ennek a csigának a nagy előnye, hogy nem szárad ki. Másnap is finom, omlós lesz - már, ha marad belőle.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése