2015. január 25., vasárnap

Székely omlós



Ha valaki megkérdezi, hogy melyik a kedvenc süteményem, nem tudok egyértelmű választ adni. Én minden süteményt szeretek, de egyértelműen messze a diós süteményekért rajongok a legjobban. Nem meglepő tehát, hogy diéta ide vagy oda, a 35. születésnapomon egy diós finomsággal (meg egy sajtos, meg egy sajtkrémes, meg egy csokis-kókuszos, meg egy epres-vaníliás - de ez már más lapra tartozik) kényeztettem magam.
A receptet az egyik Kisalföld szakácskönyvemben találtam, de szokásomhoz híven itt-ott kiegészítettem, megváltoztattam. Nem bántam meg, mert egy nagyon finom süteményt kaptam.

Hozzávalók (kb. 20x30-as tepsihez)

  • 1,5 evőkanál zsír (jó, ha szobahőmérsékletű)
  • 6 tojás (szobahőmérsékletű)
  • 15 evőkanál porcukor
  • 1 sütőpor
  • 1 vaníliás cukor
  • 13,5 evőkanál finomliszt
  • csipet só
  • 1,5 közepes citrom leve és mindkét citrom reszelt héja
  • 25 dkg darált dió
  • 10 evőkanál baracklekvár

A sütőt 160 fokra melegítem, és a tepsimbe sütőpapírt helyezek.

A tojássárgákat 6 evőkanál porcukorral, a zsírral, a citromok héjával és a 1,5 citrom levével kikeverem. Fontos: híg, nem krémes masszát kapunk, szóval nem kell kétségbe esni, hogy valamit elrontottunk. Semmiképpen ne használjuk fel mindkét citrom levét, mert túl savanykás lesz a tésztánk, és elnyomná a többi ízt. Hozzáadom a sütőporral elkevert lisztet. Egy sűrű, nehezen kenhető masszát kapok. Kanál segítségével a sütőpapíros tepsibe adagolom a tésztát, és egyenletesre simítom. Nem egyszerű feladat, ráadásul nagyon vékony lesz a tésztánk, de ez így van jól. 
Erre a tésztára kanalazom-kenem a baracklekvárt és 13-15 percre a sütőbe teszem. 
Közben a tojásfehérjéket a csipet sóval kemény habbá verem. A darált diót elkeverem a vaníliás cukorral és a maradék 9 evőkanál porcukorral. A diós keveréket óvatosan a tojáshabba forgatom, amit aztán a félig sült tésztára kanalazok.

25 percig 160 fokom sütöm tovább a süteményt. Ezt követően a hőfokot 200 fokra emelem, és további 5 perc alatt készre sütöm a tésztát. Tűpróbával ellenőrzöm, hogy megsült-e. (Ha nagyon pirulna, akkor alufóliával védem a tetejét, de az is előfordulhat, hogy hamarabb elkészül).

Tepsiben hagyom kihűlni. Könnyen szeletelhető, citromos-diós finomságot kapunk.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése