2013. február 16., szombat

Sóskaleves


Bezony, bezony. Nem csalás, nem ámítás. Nem főzeléket, hanem levest főztem a sóskából. Erdélyben ugyanis ehhez szoktunk hozzá. Kezdetben a férjem mindig felvonta a szemöldökét, amikor előálltam a "sóskalevest főzök" ötletemmel. Ma már csak bólint, hogy rendben van. Amikor tudja, hogy bárányhús is van a fagyasztóban pedig egyből rákérdez, hogy bárányosan? Mert neki úgy az igazi. Mostanra sajnos kifogytunk belőle, de ígérem, a következő vágásnál a bárányos változat receptjét is hozom majd.
A mai leves télire eltett sóskából készült. Erdélyi szokás szerint mi dunsztosüvegben tartósítjuk a sóskát, nem fagyasztva. De friss és fagyasztott sóskát is nyugodtan használhatunk.

Hozzávalók (kb. 4 liter leveshez)
  • kb. 300 g télire eltett sóska (vagy legalább 5-6 nagy marék friss sóska - amikor újra lehet kapni, ígérem lemérem - megtörtént: 500g friss sóskából 350g télire eltett sóska lesz)
  • 1/4 bögre rizs (kb. 60-80g)
  • kb. 2 ek olaj
  • őrölt pirospaprika
  • vegeta
  • só (csak friss sóska esetén)
  • pici cukor (csak friss sóska esetén)

A leves elkészítése rendkívül egyszerű. Az olajat egy lábosban kicsit felmelegítem, majd beleszórom a pirospaprikát. Amint elkeveredik, azonnal feltöltöm vízzel, nehogy megégjen. Hozzáadom a télire eltett sóskát (sóval tartósítjuk, ezért magát a levest nem sózzuk), kevés vegetával ízesítem és felfőzöm. Amikor már forr, hozzáadom a rizst, és megkóstolom, hogy elég sós-e. Ha nagyon muszáj, akkor sózom, de én inkább vegetázni szoktam.
A leves akkor van kész, ha a rizs megfőtt.
Tejföllel fogyasztjuk.

Amennyiben friss sóskát használunk, van egy plusz lépés is: az olajat megmelegítjük, és abba tépkedjük bele a megtisztított, megmosott sóskát. Kevergetve megfonnyasztjuk, majd jöhet a paprika, és innentől kezdve úgy járunk el, mint a télire eltett verziónál.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése