2013. október 17., csütörtök

Mákos-vörösáfonyás kalács


Egy-két hete mákos gubát készítettem. Az itthoni máknak csak a felét használtam el, de én nem szeretem sokáig tartogatni a már kinyitott zacskót. Ezért kitaláltam, hogy a foltos kalács mellé sütök egy kis mákosat is, mert hosszú távon unalmas csak egyfélét sütni-enni, és a férjecskémnek is jobban csúszik a mákos sütemény, mint a sima kalács.
A végeredménnyel annyira elégedettek voltunk, hogy elhatároztam mostantól kezdve mindig vegyesen sütöm a kalácsot. Egy rúd ilyet és egy rúd olyat, mert így biztosan elfogy.

Hozzávalók (egy-egy rúdhoz)
  • 600 g fehérliszt
  • 100 g kristálycukor
  • 1/2 tk só
  • 80 g margarin
  • 1 tojássárgája
  • 4,5 dl tej
  • 15 g élesztő

  • 2 ek kakaó
  • további 2-3 ek langyos tej

  • 100 g mák
  • 10 ek tej
  • 2,5-3 ek kristálycukor
  • 1/2 citrom reszelt héja
  • 50 g vörösáfonya (vagy mazsola)
  • 4-5 ek baracklekvár

A foltos kalácsnál leírtaknak megfelelően elkészítem a kelt tésztát. Mielőtt keleszteni kezdeném három gombócot készítek belőle. A tészta súlyától függően kb. 650 g + 200 g + 450 g-os darabokat igyekszem kialakítani.
A 650 g-os lesz a foltos kalács fehér tésztája. A 200 g-osba belekeverem a 2-3 evőkanál tejjel elkevert kakaót, és eldolgozom. Ez lesz a foltos kalács barna tésztája. Az elkészítését nem írom le újra, hiszen a foltos kalács receptnél megtalálható.
A maradék 450 g-os gombócból készül a mákos rúd.
Miközben a tészta kel elkészítem a mákos tölteléket. Ehhez egy láboskában összekeverem a mákot, a cukrot, a citromhéjat és a tejet. Kis lángon kicsit "főzöm" - természetesen folyton kevergetem közben. Amikor kész, hozzáadom a vörös áfonyát.
A duplájára kelt tésztát enyhén lisztezett deszkán kb. 0,4-0,5cm vastag téglalappá nyújtom. A téglalap hosszát az általam használt tepsi hosszanti oldala (36cm) adja. A kinyújtott tésztára kanalazom a lekvárt, amit vékonyan elkenek. Erre simítom a langyos mákos tölteléket, majd az egészet, mint a rétest szorosan feltekerem. A kalácsomat sütőpapírral bélelt tepsibe emelem (pont elfér a foltos kalácsom mellett), a tetejét néhány helyen villával megszurkálom. Nagyjából 20 percnyi kelesztés után megkenem felvert tojással, és mehet is a 200 fokra előmelegített sütőbe, aminek a hőfokát azonnal 180 fokra mérsékelem. 30-35 perc alatt készre sütöm a kalácsokat, amennyiben szükséges menet közben alufóliával védem őket a túlbarnulástól.

Amennyiben az egész tésztából mákos kalács készül, háromszorozzuk meg a töltelék mennyiségét, és készítsünk három rudat.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése